Tuesday, 10 January 2012

berubah.jika itu yang anda mahu.

ohh.saya ada satu kisah yg ingin dik0ngsikan bersama.
tentang se0rang pemuda.

Pemuda ini waktu kecil2 dulu org kata jahat.atau istilah yg betulnya NAKAL.macam2 dia buat.mencuri.bergaduh.p0nteng sek0lah.lawan cakap ibunya.emm.parents dia bercerai.munken disebabkan kurang kasih syg.dia jd mcm tu.nenek dia.mak dia.tak tahu nak buat ape.sedih tg0k anak mnjd teruk dari hari ke hari.akhirnye mak  dan nenek dia buat keputusan untuk menghantar dia ke rumah makciknya.kenapa?? ohh. sebab macik dia GARANG! ye.makcik dia garang dgn dia.emm.garang dgn harapan dia akan berubah. makcik dia telah menghantar dia ke sebuah sek0lah agama berasrama semasa dia darjah 4.f0rm 1 p0n dia sek0lah di sebuah maahad.bila cuti dia akan balik kerumah makciknya.nak balik ke rumah sendiri ja0h! emm. bila raya barulah dia dpt jumpe mak dan adik2 dia.emm. kalau akulah ade kat tempat dia tatau la nak ckp ape. maybe aku rse dipinggirkan?rase keseorangan?emm.tah la.bila dia berada di rumah makciknye. dia banyak buat kerja2 rumah.basuh pinggan. sidai kain. buang sampah.bakar sampah.dia hanya duduk diam. jarang bercakap.entah ape la yg dipikirkan.mungken juga dia takut dengan makciknya.semasa dia f0rm 4 dia telah berpindah semula.tinggal kembali dgn keluarganya.mungken makciknya merasakan dia semakin ok. sudah tidak nakal teruk2.tapi rupanya dia kembali kpd perangai asal. ibunya cakap sebab pengaruh kawan2 kampung. dia.betullah. pengaruh kawan sgt kuat ! dia mula mencuri. malah dia pernah mengacukan pisau kpd ibunya semata- mata krn wang ! keputusan spm dia tidaklah cemerlang dek krn sikapnya. yg b0leh dibanggakan dia ade dapat B.
tetapi..
sekarang dia telah berubah.entah apa yg menyebabkan dia berubah.sedangkan selama dia belajar di sek0lah agama sejak darjah empat dia tidak berubah.benarlah.hidayah itu milik Allah. dia kembali kerumah makciknya tanpa dipaksa untuk bersek0lah di situ dan mengambil tingkatan 6. mungken dia merasakan jika dia tinggal di kampungnya dia akan lebih terpengaruh dgn kawan2nya.semangatnya berk0bar- k0bar untuk menuntut ilmu. dia menyesal. tidak bljr bersungguh2 ketika spm.malangnya. di sek0lah gurunya bukan mengajarnya dengan penuh kasih syg.tetapi sering memarahinya.dia terasa dirinya se0rang yg b0d0h.b0d0h sangat. dia sangat terasa dengan cikgu itu.akhirnya dia mengambil keputusan berhenti sek0lah.
sayangkan? guru yg sepatutnya memberi m0tivasi untuk ank murid terus belajar, telah mnjd pemusnah kpd sebuah cita2 yg baru disemai.tetapi sekarang dia telah mnjd se0rang anak yg baik. yg berusaha bekerja untuk mndptkan khdpn yg lebih baik.dan sekarang dia sedang berusaha untuk mnjd se0rang tentera.

ehmm.saya sangat tertarik dengan kisah ini.kerana drpd seorang yg teruk akhlaknya. dia mampu untuk berubah. walaupun persekitarannya tidak bnyk mmbntu. dia masih berkawan dgn kawan2nya itu tapi dia pandai mnjg diri.bagaimana dia mampu berubah??saya kira itulah kekuatan hati.andai kita mahu sesuatu.hendak seribu daya.tak hendak seribu dalih.k0nklusinya. 
semua orang mampu berubah walau siapa kita walau bagaimana teruknya kita sebelum itu walau dimana jua kita berada. :)

Monday, 9 January 2012

satu ayat.

d0sa yg menyebabkan kita menangis kekesalan lebih baik daripada kebaikan yg membuat kita berasa riak.

huraian?emm.
ada yg ingin huraikan.silakan!  :)
 

Sunday, 8 January 2012

awak. awak,,

AWAK,,
dah lame kan kite tak jumpe?
dah bertahun2 rsenye.
awak mken cantik laa.
saya sek0lah lain. awak sek0lah lain.
saya rindu laa nak satu sek0lah dgn awak lagi.
tapi ini semua takdir kan ?
awak.
dekat sek0lah saya.
saya diberikan bnyk pendedahan agama.
banyak benda saya baru belajar.
awak tau lah.saya bukannye budak baik.
 kdg2 rse nak mmber0ntak p0n ade.
sume nak kne ikut.
bile cuti.saya mmg excited nak jumpe awak.
tapi......................
saya rse serba salah laa.
knape?
saya rse sakit sgt. bile awak bergaul bebas dgn org bukan muhrim.
sye rse sedih bile awak sedih atau excited hnye sbb org yg bukan hak awak.
saye sedih tg0k awak amek ringan pasal aurat.
saya........tak tahu nak buat ape.
saya nak tegur. tapi saya tak berani lahh. saya tak0t awak jd dingin dgn sy.
kalau saya tegur nty saya takut awak ckp 'alah k0 p0n dulu mcm nie jgk '
emm.betullah iman sy tak cukup kuat.saya hnya mmpu membenci dlm hati.
tapi.  AWAK SAHABAT saya. saya tak nak baik s0rang2.
awak. 
saya akan jadi kuat kal0 awak p0n t0long saya.
kal0 awak same2 menarik saya ke arah jalan NYA.
kadang2 saya p0n termakan jugak awak ajak saya jalan2. saya ikut.
tapi bile awak bawak sy jumpe dgn org yg bukan muhrim saya.
saya terkedu. emm. mungken awak mmg rapat dengan dia k0t. tapi saya tetap rse tak senang.
sebab bilangan kite sikit.kalau ramai2 saya tak kisah.
awak.saya betul2 nak istiqamah dgn ape yg sy belajar  kat sek0lah.
jaga aurat.jaga pandangan. hormati orang tua. tunaikan kewajipan sbg org islam.
tapi saya tak kuat kalu sy s0rang. saya perlukan awak utk kuatkan saya. utk ingtkn saya kalau saya terlalai.
awak..saya betul sayang persahabatan kita.maaf andai saya ada menjauhkan diri. bukan saya nak mengelak dari awak. tapi saya rse serba salah! saya se0lah2 membiarkan awak ke arah jalan yg BENGKANG BENGK0K ! saya tak tahu nak buat mcm mne. saya nak cakap. saya tak reti nak susun ayat agar awak x terase.
awak.
saya tak tahu nak buat ape.

d0nt judge a b0ok by its c0ver ?!

err.
d0nt judge a b0ok its c0ver?
BETUL.
tapi.....
still when u want t0 buy a b0ok
u'll see the c0ver first. whether its ok or n0t rite?
kalau laa buku tuhh kau tg0k cantek jepp  smart jepp.
k0npem kau rse nak beli !
kalau kau tak rse maknenye kau tak minat membace laa ! haha. s0ri.kal0 terase :)
kalau buku tuhh kau tg0k h0d0h jepp. nak pegang p0n kau geli. berab0k!
kau nak beli ke?? kalau beli jgk mmg kau nie giler membace ahh.24/7 !
emmmm.............................................

macam tu lahh perempuan..
 seorang lelaki berkawan dgn seorg perempuan yg tak bertudung.
lelaki tuhh nasihatkan dy menutup aurat secare sempurna.
tbe2 perempuan tuhh ckp "eh.d0nt judge a b0ok by its c0ver laa.aku nihh tak tutup aurat p0n hati baek." betul ape yg dia cakap. *perempuan tuhh minat kat laki tu sebenarnye* tapi alangkah baeknye kalo si pemilik hati yang baek tuhh menutup aurat secara sempurna.cantek luar cantek dalam :) memang cantek lahhh ! ehm. kecantikan seorg perempuan adalah utk yg berhak. utk seorang suami. cik nem0.b0san lahh.asyek ayat niee je.supehape. emm. b0san? tapi itulah kebenarannye. bile aku tg0k se0rang perempuan pakai seksi2. mengghairahkan. or tak tutup aurat.aku rse kesian nye kat perempuan nie. harta dia yg bernilai aset dia yg mahal dipert0nt0nkan begitu shj. murahnye ! sedangkan itu milik kita! bukan utk menjd t0nt0nan mereka yang tak patut. sure. lelaki2 yg tak bertamadun. tak beretika. tak kuat iman. * bukan semua lelaki ye *
 suke utk melihat tayangan free nie. tak ke kite sbg org perempuan rse mcm malu? emm. mcm mne nak ckp ye.ape yg aku rse. rse mcm ya Allah begitu murahkah seorang perempuan hari ini ?! sedihnye. melihat aksi2 wanita hari ini kat tv. mcm mereka bangga utk men0nt0nkan setiap inci tubuh badan yg sgt mahal. walau hanya lengan atau kaki tapi itulah milik kita yg bernilai dan hanya untuk yg berhak. aurat itu. ktakanlah dalam hati "HEY! INGAT SENANG2 K0RANG YG TAH SPE2 NAK TG0K?!! INGAT AKU APE?!" mahalnye kite ini :) cantiknye kite :) lelaki. kalo aku lelaki. bt0l mcm kite slalu dgr. kal0 aku. aku nak yg mseh terpelihara. bukan  c0ver dia dah kne sentuh2. aku taknak. kal0 org da sentuh2. dah tg0k2. ape specialnye aku sebagai suami? emm.itu dari sudut kalau aku lelaki. lelaki yg ingin menghabiskan seumur hidup dgn isteri tercinta. bukan isteri sementara. lelaki yg bertggjwb dgn keluarganye. lelaki yg menyayangi isterinye sepenuh hati. s0. mesti nak kan lelaki mcm tu? aku p0n nak :) kal0 nak lelaki yg bkn utk suami selamenye.suami yg supehape. itulah suami yg tak kesah isterinye mcm mne p0n. terdedah sne sini ke. tak cukup kain ke. dia tak kisah. kal0 dia sayang betul2. dia akan jaga sebaiknye. dia akan jeles ka0 org laen lihat kecantikan yg sepatutnye hanya dia s0rang b0ley tg0k. s0. tutuplah ape yg patut seorng perempuan tutup. kita nie MAHAL taw!  jgan jadi perempuan yg MURAH !

p/s : maaf andai saya terkasar.saya hanya ingin maksud yg ingin saya sampaikan tercapai. tapi saya bersyukur
kalau anda yg membaca ini tidak tutup aurat sepenuhnya. dan anda  terase. alhamdulillah. Allah mseh bg hidayah untuk anda terase. mseh sensitif. kerana jika anda membaca dan tidak terase ape2. emm. parah dah tuhh. wajar bagi seorng muslimah utk terase.kal0 betul dia tak tutup aurat sepenuhnye. kerna dia seorg islam.dan jika anda ingin berubah ke arah lebih baik. berubah lah. jgn takut dgn pndgn org sekeliling. saya tahu sakitnye dipandang pelik. terutama dr keluarga.kawan baik. emm. tapi percayalah dgn ganjaran yg dijanjikan Allah. KUATKAN DIRI ANDA. NOTHING IMP0SSIBLE !
brape lame org nak pndg pelik? takkan selamenye.paling lame maybe 2 hari? biasalah. mnusia akn pndg pelik kalau ada sesuatu yg baru. ingat pelik itu unik (n_n) insyaAllah hatikan kembali tenang~
banyakkan berd0a agar istiqamah. dimantapkan iman dari hari ke hari. : D

Saturday, 7 January 2012

cuak !

ehm.

teringat aku waktu naek bas awam memalam.
tak malam lagi.naek pk0l nak dekat pk0l tujuh laa *
entah knape aku rse drebar tuhh baek arituhh.
sebab?ye lahh.kte bas pk0l tujuh.tp x jln2 jgk.
ohh.dy nak tunggu lagi k0t.ye lahh kesian pulak kal0 org laen nnt tak dapat naek bas.
bas akher la ktekan.ehm.even aku tak dapat tempat duduk.mke c0ol jepp.haha.
org mule pn0h.okeh2.relax.aku takkan ms0k ke dalam lagi.
budak2 kolej mne tah.ramai. LELAKI.
so maintain la kat depan.dgn seorg kwn aku kat sebelah.
tbe2 dtg segeng org laki mne tah.ms0k.mensardinkan bas !
okeh.sumpa cuak !
apsal?peh.mmg cuak ahh.aku ngan kawan aku yg perempuan nihh.
kne himpit dgn laki. mke maintain c0ol.haha :)  mule2 xde ape.tp ble bas start gerak.
alahai ! kwn aku jatuh nak kne dy0rang pulak! dek kerana inertia yg sgt high ~ 
mulelah dy0rang. "eh.eh". pastu gelak2. kwn aku nihh cepat2 bgn.aku cakap s0ri tak dpt nak t0long.
bdn aku p0n tak seimbang! aihh.bas nihh. g0yang dashat jgk nihh. mken lame mken rapat
mamat2 neyh.ehm.aku pegang payung rapat2.aku kal0 dy0rg buat ape2 kat kit0rang.aku da plan da nak kat0k dy0rg kuat2.* bjet berani.padahal dy0rg tuhh ramai * mulelah adegan usik mengusik. huh.bencinye laa aku dengan mamat2 nihh.ehmm.aku tataw laa dy0rng nihh asal mne.tak phm bhs dy0rg.bukan malaysia k0t?
haih.dlm atie.mmg la d0a dilindung dr segala yg taa baek.baru la mule nak engt yg mathurat
tak bace lagi ! barulah terkumat kamit nak bce.aihh.ape nak jadi la.
yg buat aku h0t. sepanjang kit0rg kne tuhh.sume yg ade buat derk jepp.
mule2 dlm atie k0t la budak laki k0lej td tuhh nak t0long.
konon2 mcm tbe2 ade putera kayangan mne dtg selamatkan laa. haha.
k0t laa nak bagi kit0rng duduk ke.tapi takde p0n.aku rse mcm kne gelak ngan dy0rg ade laa!
nseb la kann.akhernye smpe 1 tempat dy0rg p0n turun. ALHAMDULILLAH :D
point?ehm. andai kate laa anak mude skrg tr0k macam tuhh.spe yang akan jadi ketua kite suatu hari nanti? sape yg akan ganti pemimpin kite? org2 mcm tuhh yg kte nak harapkan? org2 mcm tuhh yg bakal jadikk suami untuk melindung isteri? emmmmmmmmmmm.. cuaknye.
wahai LELAKI . sedarlah. usia muda itu sekali shj. di usia inilah kite kne mantapkan ilmu.
mantapkan IMAN bukanlah lelaki semata2. PEREMPUAN p0n same laa.
kite lahh yg akan jadik ibu2 yg nak didik anak2 kite. kal0 nak anak baek. takkan la mak ngan ayah dia jahat kan. 99% peratus lahh k0npem anak jd baek sbb mk ayh dia didik el0k2.
cik nem0. iman tuhh tak b0leh diwarisi. hidayah itu milik Allah. 
okeh.bt0l.tapi ini salah satu care kan nakk anak jd baik. hidayah itu. kal0 tak dicari mcm mne nak dpt?
heh.ape yg aku da membebel nihh?
p0int aku senang jehh. andai REMAJA HARI INI R0SAK.ape akan jadi dgn generasi akan datang?? nakk ke kite hidup dalam keaadaan kucar kacir?? emm. k0rang sume j0mlah kite berubah ke arah yg Allah suruh.tak perlu skema sgt.tak perlu jd nerd p0n.
cukup sekadar kite ik0t ape Allah suruh. tinggalkan ape Allah larang.


p/s : hendak seribu daya. tak nak seribu dalih :) 

berjaya ! *sengih2 :D *

akhernya..
heh.aku berjaye jgk mencantikkan bl0g nihh.
keh3x.*senyum puas :))  *

kal0 org laen ckp x cantek.am i care? @_@

penat seyh.sbb lupe nak apply.tr0s view bl0g! cuai*
tapi xpe ahh.ble da siap rse PUAS !

p/s : colourful. i like ~
          (n_n)

Friday, 6 January 2012

testing.testing. 1 2 3 :D

ALHAMDULILLAH.

sy daa ade bl0g! ^_^
**cehh.org laen da ade lame laa!
haha.
xpe laa.better late than never rite? :D
ehm.smile.n0 matter what (!)