Tuesday, 10 January 2012

berubah.jika itu yang anda mahu.

ohh.saya ada satu kisah yg ingin dik0ngsikan bersama.
tentang se0rang pemuda.

Pemuda ini waktu kecil2 dulu org kata jahat.atau istilah yg betulnya NAKAL.macam2 dia buat.mencuri.bergaduh.p0nteng sek0lah.lawan cakap ibunya.emm.parents dia bercerai.munken disebabkan kurang kasih syg.dia jd mcm tu.nenek dia.mak dia.tak tahu nak buat ape.sedih tg0k anak mnjd teruk dari hari ke hari.akhirnye mak  dan nenek dia buat keputusan untuk menghantar dia ke rumah makciknya.kenapa?? ohh. sebab macik dia GARANG! ye.makcik dia garang dgn dia.emm.garang dgn harapan dia akan berubah. makcik dia telah menghantar dia ke sebuah sek0lah agama berasrama semasa dia darjah 4.f0rm 1 p0n dia sek0lah di sebuah maahad.bila cuti dia akan balik kerumah makciknya.nak balik ke rumah sendiri ja0h! emm. bila raya barulah dia dpt jumpe mak dan adik2 dia.emm. kalau akulah ade kat tempat dia tatau la nak ckp ape. maybe aku rse dipinggirkan?rase keseorangan?emm.tah la.bila dia berada di rumah makciknye. dia banyak buat kerja2 rumah.basuh pinggan. sidai kain. buang sampah.bakar sampah.dia hanya duduk diam. jarang bercakap.entah ape la yg dipikirkan.mungken juga dia takut dengan makciknya.semasa dia f0rm 4 dia telah berpindah semula.tinggal kembali dgn keluarganya.mungken makciknya merasakan dia semakin ok. sudah tidak nakal teruk2.tapi rupanya dia kembali kpd perangai asal. ibunya cakap sebab pengaruh kawan2 kampung. dia.betullah. pengaruh kawan sgt kuat ! dia mula mencuri. malah dia pernah mengacukan pisau kpd ibunya semata- mata krn wang ! keputusan spm dia tidaklah cemerlang dek krn sikapnya. yg b0leh dibanggakan dia ade dapat B.
tetapi..
sekarang dia telah berubah.entah apa yg menyebabkan dia berubah.sedangkan selama dia belajar di sek0lah agama sejak darjah empat dia tidak berubah.benarlah.hidayah itu milik Allah. dia kembali kerumah makciknya tanpa dipaksa untuk bersek0lah di situ dan mengambil tingkatan 6. mungken dia merasakan jika dia tinggal di kampungnya dia akan lebih terpengaruh dgn kawan2nya.semangatnya berk0bar- k0bar untuk menuntut ilmu. dia menyesal. tidak bljr bersungguh2 ketika spm.malangnya. di sek0lah gurunya bukan mengajarnya dengan penuh kasih syg.tetapi sering memarahinya.dia terasa dirinya se0rang yg b0d0h.b0d0h sangat. dia sangat terasa dengan cikgu itu.akhirnya dia mengambil keputusan berhenti sek0lah.
sayangkan? guru yg sepatutnya memberi m0tivasi untuk ank murid terus belajar, telah mnjd pemusnah kpd sebuah cita2 yg baru disemai.tetapi sekarang dia telah mnjd se0rang anak yg baik. yg berusaha bekerja untuk mndptkan khdpn yg lebih baik.dan sekarang dia sedang berusaha untuk mnjd se0rang tentera.

ehmm.saya sangat tertarik dengan kisah ini.kerana drpd seorang yg teruk akhlaknya. dia mampu untuk berubah. walaupun persekitarannya tidak bnyk mmbntu. dia masih berkawan dgn kawan2nya itu tapi dia pandai mnjg diri.bagaimana dia mampu berubah??saya kira itulah kekuatan hati.andai kita mahu sesuatu.hendak seribu daya.tak hendak seribu dalih.k0nklusinya. 
semua orang mampu berubah walau siapa kita walau bagaimana teruknya kita sebelum itu walau dimana jua kita berada. :)

No comments:

Post a Comment

ingin katakan sesuatu?say it ! :)